top of page

Historie

Onze dansschool werd opgericht door Leentje Blykers in januari 2012, maar zijn wortels zijn veel ouder en gaan veel dieper dan deze start. 

Leentje begon haar eigen danscarrière en haar eerste stappen als dansdocente bij de naburige dansschool 'Pirouette'. Hier kreeg ze ook de kans om te proeven van het wedstrijdgebeuren en... dat smaakte naar meer. Omringd door enkele enthousiaste ouders en gemotiveerde dansers startte ze daarom in januari 2012 haar eigen dansschool, de 'Giants'. Het doel hiervan was om op competitief vlak te kunnen deelnemen aan danswedstrijden. De school nam een razendsnelle start, met 4 hobbygroepen en 3 wedstrijdgroepen, die in een mum van tijd volzet waren. Het startschot was gegeven.
 
Een zolderruimte werd omgebouwd tot gezellige dansschool, waar vanaf september 2012 een volledig lessenpakket in klassiek, jazz en hiphop werd aangeboden voor jong en oud. Maar het geheel van de Giants sprak enorm aan, waardoor we bleven groeien: zowel in ledenaantal, als in dansstijlen, als in de grootte van de danszaal en de omvang van de jaarlijkse show.
 
Zo zijn we ondertussen een bloeiende vereniging met meer dan 25 docenten en 400 leden, in een mooie dansruimte in Beersel, met een aanbod in meer dan 10 verschillende dansstijlen en een jaarlijkse show die meer dan 1500 toeschouwers trekt. 

Algemene visie en doelstellingen

Wij zijn een Beerselse dansschool, fier op onze gemeente. Onze lessen gaan in het Nederlands door, net als elke vorm 

van communicatie binnen de school als naar de ouders toe. 

 

A. Een dansschool voor iedereen met hieraan gekoppeld een aantal waarden en normen: een familiaal gevoel, een warm onthaal en dansplezier primeren zowel voor hobbykids als voor zij die dat tikkeltje meer willen en graag van hun hobby misschien zelfs ooit hun beroep wensen te maken.

B. Een dansschool die streeft naar kwaliteit en een correcte techniek.

C. Duidelijke communicatie en transparantie binnen de dansschool en naar de buitenwereld toe.

A. Een dansschool voor iedereen met hieraan gekoppeld een aantal waarden en normen: een familiaal gevoel, een warm onthaal en dansplezier primeren zowel voor hobbykids als voor zij die dat tikkeltje meer willen en graag van hun hobby misschien zelfs ooit hun beroep wensen te maken.

 

Actiepunt 1 - Docenten

  • 1x per jaar een teambuildingsactiviteit waarbij er op een andere manier met elkaar wordt kennis gemaakt. Er is meer ruimte voor de persoonlijke sfeer. Er wordt een gezamenlijke activiteit gedaan en hierna samen iets eten.

  • 2x per jaar aanbieden van workshops in verschillende dansstijlen.

  • 1x per jaar een educatieve workshop 

  • Tussen de 3 en 5 docentenvergaderingen. Hierbij wordt ook steeds gefocust op de docenten zelf en hun lessen, hoe alles verloopt, … Op deze manier wordt er bottom up opgebouwd en niet top down… De participatie van de docenten wordt op deze manier verhoogd, waardoor de betrokkenheid bij de dansschool wordt geoptimaliseerd.

  • Er worden doorgroeimogelijkheden aangeboden aan een aantal geëngageerde leerlingen die potentieel hebben om verder te groeien. Deze worden dan ingeschakeld om mee les te geven en op deze manier een zekere expertise op te bouwen.

Actiepunt 2 - Aanbod lessen

  • Er worden verschillende stijlen op verschillende niveaus aangeboden binnen de dansschool. Hierdoor kan iedereen op zijn eigen niveau deelnemen. Voor alle stijlen buiten klassiek wordt er strikt aan de leeftijd gehouden, tenzij er een uitzondering wordt aangevraagd en bijgevolg ook kan worden uitgevoerd. Voor klassiek wordt er vooral naar het niveau gekeken. Juf Karen beslist als hoofd van klassiek wie naar welke groep mag en of deze kan/mag starten of moeten stoppen met het beoefenen van de pointestechniek.

  • Er wordt ook competitiedans aangeboden, waardoor we net dat meer willen aanbieden voor kinderen die graag meer willen trainen, willen leren omgaan met winst en verlies. Doordat ze extra trainen kunnen ze eventueel doorstromen naar specifieke kunst- of hogescholen die de dans nog meer benadrukken.

  • We bieden extra ondersteuning aan om kinderen voor te bereiden op audities of andere ingangsexamens.

Actiepunt 3 - Activiteiten

  • Giants Dansschool wil weer meer naar “buiten” komen doorheen het jaar. Het is belangrijk dat de mensen, ouders, …weten wie er allemaal betrokken is bij de dansschool (bestuur, dagelijks bestuur, docenten, …) en dit kan door dergelijke activiteiten te organiseren: eetfestijn, jaarmarkt, gastvoorstellingen, ….

  • We organiseren jaarlijks een show, waar iedereen kan aan deelnemen.  Dit is niet verplicht!

  • Ook worden er tijdens de zomervakanties verschillende kampen aangeboden waarbij plezier primeert! De verschillende kampen bieden ook voor ieder wat wils en dus kunnen alle leden en niet-leden hier terecht. Bij al onze activiteiten werken we goed samen met het gemeentebestuur van Beersel.

Actiepunt 4 - Actief vrijwilligersbeleid

Giants Dansschool zet in op een actief vrijwilligersbeleid waarbij de actieve participatie van belang is. Op deze manier zijn de vrijwilligers maximaal betrokken bij de dansschool en wordt er ook rekening gehouden met hun voorstellen. Ook worden deze vrijwilligers één moment per jaar bedankt op een bepaalde manier (drink, etentje, …)

B. Een dansschool die streeft naar kwaliteit en een correcte techniek.

Actiepunt 1 - Aanbod lessen

  • Er worden jaarplanningen opgesteld, eventueel bijgestuurd, waardoor binnen de lessen een duidelijke opbouw van techniek zit en niet dat iedere docent maar “doet”.

  • Er worden verschillende soorten lessen aangeboden: klassiek, pointes, repertoire, techniek, hip hop, ragga, modern, jazz en dameslessen.

  • De lessen worden ook steeds doorgestuurd bij de beginfase van de ontwikkeling als docent. Na enige tijd en goede lesverlopen kan dit achterwege gelaten worden.

 

Actiepunt 2 - Docenten

  • Elke docent wordt minstens 1x per jaar geëvalueerd. Op deze manier kan er ook gekeken worden of de docentvaardigheden moeten bijgestuurd worden om zo de kwaliteit van de lessen te bewaren en te garanderen.

  • Er wordt actief gezocht naar docenten met diploma en ervaring.

  • Er wordt gestimuleerd om minstens 1x per jaar een bijscholing te volgen.

  • We proberen zoveel mogelijk te werken met eigen leerlingen die doorstromen naar docent voor de jongere kinderen, eens ze ouder worden krijgen ze les van meer ervaren en onderlegde docenten.

Actiepunt 3 - Wedstrijdgroepen

  • Ook de leerlingen die meer in hun mars hebben, kunnen terecht bij de wedstrijdgroepen voor een uitgebreider lessenpakket en het werken op hoger niveau. Zij kunnen zichzelf aanmelden bij hun docent als ze interesse hebben. Ofwel wijst de docent hen op de mogelijkheden voor het volgen van dit parcours.

  • De wedstrijdgroepen kunnen wedstrijden beoefenen in verschillende stijlen en moeten dus bepaalde lessen volgen buiten de wedstrijduren. Terwijl zij in de lagere school zitten, moeten ze verplicht klassiek, jazz en hip hop volgen. Nadien wordt er met de hoofddocentes besproken welke lessen ze alsnog bij moeten volgen.

 

 

C. Duidelijke communicatie en transparantie binnen de dansschool en naar de buitenwereld toe.

 

Actiepunt 1 - Binnen de dansschool

  • Relatie dagelijks bestuur en bestuur optimaliseren, versterken en verduidelijken zodat ieder weet wat zijn taak wel/niet is en wat er wordt verwacht. Dit ook duidelijk communiceren naar de leerlingen en ouders zodat duidelijk is wie voor wat staat (opmaak organogram).

  • Betrokkenheid van de docenten blijven bewaken en versterken.

  • Communicatie naar de leerlingen en ouders blijven bewaken: nieuwe site, nieuwsbrieven via mail en op de site beschikbaar, facebook, nieuw een duidelijk huishoudelijk reglement opmaken, …

 

Actiepunt 2 - Buitenwereld

  • Uitwerken van een actief vrijwilligersbeleid in de dansschool zelf en de regio bij uitbreiding.

  • Meer de communicatiekanalen gebruiken om met bepaalde nieuwtjes naar buiten te komen: facebook, perskanalen, website, ….

Visie

bottom of page